Selasa, 14 Oktober 2008

Budaya telefon bimbit dan SMS

Pada awalnya, kewujudan telefon bimbit memudahkan urusan seharian (kita mudah untuk dihubungi, mobiliti dan sebagainya). Dengan wujudnya gelombang digital telefon bimbit berubah dari era 1G ke 2G (membolehkan penggunanya menggunakan perkhidmatan Short Message Services (SMS) atau khidmat pesanan ringkas. Maka wujudlah masalah-masalah berikut:
.
1) Budaya SMS, orang jarang-jarang menelefon. Kad raya semakin berkurangan, jemputan menggunakan sms dan sebagainya.
.
2) Bahasa ringkas yang merosakkan nilai bahasa, contohnya pas 2 (selepas itu), Akum (Assalamualaikum) dan sebagainya.
.
3) Gangguan dala majlis, contohnya telefon berdering ketika solat Jumaat, pelajar "main" SMS ketika pensyarah mengajar dan sebagainya.
.
Secara peribadinya, saya rasa kecewa kerana kebelakangan ini saya kerap menerima mesej-mesej yang tidak "sedap" dibaca. Ada perkara-perkara tertentu yang tidak sesuai menggunakan SMS, contohnya pelajar bertanya masalah akaun menggunakan SMS, undangan majlis rasmi (perkahwinan, pertunangan dan seumpamanya), perbincangan perkara-perkara khusus yang melibatkan penerangan yang panjang lebar dan sebagainya.
.
Pada pendapat saya SMS hanya boleh digunakan untuk urusan tidak rasmi, untuk "chit-chat" ringkas dan penyampaian maklumat ringkas dengan segera (contohnya ketika pemergian Allahyarham abang saya, saya menghantar SMS kepada rakan-rakan saya untuk memaklumkan hal tersebut, namun saya menelefon keluarga dan sahabat rapat untuk penerangan lanjut.)
.
Kita masih ada adab,adat dan nilai murni yang harus dijaga. Jangan biarkan budaya ini merosakkan nilai-nilai murni tersebut.

Tiada ulasan: