Selasa, 14 Oktober 2008

Dr. Muhd Kamil Ibrahim dan Falsafah MIM

Saya telah terpilih secara "paksa rela" oleh ketua jabatan untuk mengikuti siri ceramah ini semalam di Dewan Seri iskandar (DSI) UiTM Perak. Penceramahnya Dr. Muhd Kamil Ibrahim (bekas pensyarah saya) dan kupasannya amat menarik di mana beliau mengaitkan pengalaman beliau menunaikan fardhu Haji dengan falsafah MIM itu sendiri.
.
Cara penyampaian beliau amat efektif dan hampir kesemua pendengar ter"pukau" dan tersentuh dengan cerita dan penyampaian beliau yang diselang-selikan dengan dakwah (Pada pendapat saya beliau jauh lebih baik dalam berdakwah berbanding sebilangan ustaz-ustaz yang saya kenali). Semalam saya faham apa yang dimaksudkan dengan "teruja" (yang tertulis dalam blog beliau) untuk memberi ceramah kerana sememangnya beliau seorang penceramah dan motivator yang amat baik.
.
(Falsafah MIM merupakan sebuah buku nukilan Dato' Seri Prof Dr Ibrahim Abu Shah berkenaan nilai-nilai negatif yang ada pada orang melayu yang di "positif"kan, nak tahu lebih lanjut kena baca sendiri).

Tiada ulasan: