Selasa, 10 Julai 2007

Khabar Pak De Dari Tanah Jawa

Beberapa tahun sudah saya dan Wardah diketemukan oleh ibu mertua saya (mbok) dengan sepupu Allahyarham bapa mertua saya dari Tanah Jawa. Kami memanggilnya Pak De (Pakcik Besar). Beliau menerangkan mengenai salasilah keturunan Wardah (yang berasal dari keturunan Raden). Katanya Wardah masih berdarah "biru" (masih mewarisi keturunan Raden, hingga tujuh keturunan (sampai anak-anak kami)).

Saya amat kagum dengan bahasa Jawa Halus yang dipertuturkan dan tulisan Jawa (mungkin tulisan sanskrit) mengenai salasilah keturunan Wardah. Orangnya ramah dan baik. Tujuan beliau datang ke Malaysia untuk mengeratkan silaturrahim sambil menjejaki sudara-mara

Minggu lepas saya mendapat perkhabaran bahawa beliau telah kembali ke Rahmatullah akibat serangan jantung. Al-Fatihah.

Gambar Pak De (gambar kedua dari bawah, duduk memakai baju batik)

Tiada ulasan: