Isnin, 14 Disember 2015

Kisah Imam Ahmad dan pembuat roti (Istighfar)

“Daripada Ibnu Abbas RA, Rasulullah SAW bersabda : Sesiapa yang selalu beristighfar nescaya Allah akan menjadikan baginya kemudahan bagi setiap kesempitan, kesenangan bagi setiap kesedihan dan memberi rezeki tanpa diduga olehnya.” (Riwayat Abu Daud).


Suatu ketika itu, Imam Ahmad singgah di sebuah tempat yang kebanyakan mereka tidak mengenalinya. Keadaan sudah larut malam dan Imam Ahmad merasa letih dan ingin tidur di dalam sebuah masjid. Tapi niatnya tidak kesampaian kerana penjaga masjid tersebut melarang Imam Ahmad untuk tidur di masjid. Imam Ahmad kemudian bertanya kepada penjaga tersebut sama ada dia dibenarkan untuk tidur di luar masjid, penjaga itu melarangnya. Imam Ahmad bertanya lagi jika dia tidak tidur, tetapi hanya berdiri di perkarangan masjid, penjaga itu melarangnya lagi. Penjaga itu kemudian menolak Imam Ahmad dari masjid tersebut.

Seorang pembuat roti ternampak kelakuan antara Imam Ahmad dan penjaga masjid tersebut. Setelah jelas akan situasi Imam Ahmad, maka si pembuat roti mempelawa Imam Ahmad untuk bermalam sahaja dirumahnya. Imam Ahmad menerima pelawaan tersebut.

Ketika Imam Ahmad hendak tidur, dia terdengar zikir istighfar dari si pembuat roti yang sedang sibuk membuat rotinya. Imam Ahmad mendengarkan zikir itu sehingga boleh dikatakan si pembuat roti itu berzikir istighfar sepanjang malam.

Paginya Imam Ahmad bertanya kepada si pembuat roti mengapa dia beristighfar. Maka si pembuat roti menjawab, “Setakat ini segala doa saya dikabulkan Allah melainkan satu perkara sahaja belum lagi.“

Imam Ahmad bertanya "Apakah doa kamu yang belum di perkenankan oleh Allah itu?”

Jawab lelaki itu, “Saya berdoa agar dipertemukan dengan Imam Ahmad bin Hanbal.”

Maka kata Imam Ahmad, “Sayalah orangnya. Akulah Imam Ahmad Bin Hanbal. Demi Allah, sesungguhnya aku telah diseret untuk menuju kepadamu.”

Lihat sahaja betapa agungnya kuasa Allah memakbulkan doa si pembuat roti itu untuk menemukan dia dengan Imam Ahmad. Berkat istighfar yang sentiasa dilakukan dengan hati yang ikhlas, tuhan telah memakbulkan doa si pembuat roti tersebut. Nyata kelebihan istighfar begitu besar buat kita, dan ikhlaskan hati kita untuk beristighfar kepadaNya, insyaAllah, Allah itu Maha Pengampun dan Maha Penyayang.

Sumber: http://halawatul-iman.tumblr.com/

Isnin, 26 Ogos 2013

Diam itu bagus.....














Diam itu bagus.....
Tiada hingar
Tiada luka
Tiada rasa

Diam itu bagus....
Tiada cela
Tiada cerca
Tiada dosa

Diam itu bagus....
Tiada suara
Tiada nista
Tiada binasa

Tapi......

Bila bahasa dipulas
Bila tiap tutur dibahas
Dan bila si hingus melempar garam

Ahhhh..... pahit..... pedih.....

Ubi ini perlu dibatas
Namun kala ini... aku telan dan diam

Biar sekam berasap
Biar arang menggelap
Biar pekasam terperam

Aku tetap diam.......

Rabu, 11 Julai 2012

Hmmmmm gurau je......

Saya sememangnya suka mengusik atau menyakat orang (satu tabiat yang dikembangkan secara tak langsung bermula dari zaman sekolah menengah). Biasanya saya menyakat atau mengusik mereka yang "biasa" dengan saya, namun adakalanya usikan tersebut terbabas kepada orang-orang yang lain.

Hari ini saya membawa Prof Madya Ab. Razak Dahlan, bakal Timbalan Rektor HEP UiTM Perak (bermula 16 Julai 2012) menghadiri Bengkel anjuran UiTM di River Front Hotel, Ipoh. Bengkel tersebut dihadiri oleh pengurusan atasan, pengurusan dalaman dan ketua-ketua unit UiTM Perak. Bengkel dirasmikan oleh Rektor UiTM Perak, Prof. Ir. Hjh Zainab Mohamed. Bengkel tamat jam 6:00 petang.

Saya memandu kereta bersama-sama Prof Madya Ab. Razak Dahlan untuk pulang ke Seri Iskandar. Sewaktu melintas kawasan hotel saya ternampak bebrapa orang staf wanita UiTM Perak sedang melintas jalan dengan selamba dan bersahaja tanpa melihat kiri dan kanan. Salah seorang staf tersebut merupakan seorang yang saya kenal.

Saya terus memandu kereta dengan perlahan menghala terus kepada staf-staf tersebut seolah-olah mahu melanggar mereka. Staf-staf wanita itu menjadi kelam kabut mengelak kenderaan saya. 

Prof Madya Ab. Razak berteriak, "Zool! Engkau nak langgar diorang ke?". 
Dengan bersahaja saya menjawab, "Alah, main-main je encik Razak... he.. he.. he.."
Prof Madya Ab. Razakmenyambung lagi, "Engkau nak langgar Rektor tu..."

Bila saya menoleh ke arah tingkap kereta, Rektor sedang tersenyum sambil jari telunjuknya digoyang-goyangkan......

Saya berkata, "Kalaulah saya nampak Rektor tadi takkan le saya nak langgar", dan berderailah tawa kami.

(Harap-harap malam ini Rektor akan tidur dengan lena sambil dibuai mimpi indah dan terus melupakan peristiwa petang tadi. Kalau tak..... Adoiyyaiiiiiiii)


Isnin, 14 Mei 2012

Malam Pra Graduan dan Majlis Makan Malam MoBac

Saya masih ingat ketika kali pertama mengajar kursus AIS130 untuk sebahagian dari pelajar-pelajar "batch" ini ketika mereka di peringkat Diploma Perakaunan. Mereka sememangnya istimewa dan sering menaikkan darah saya. Kerap hilang tumpuan di dalam kelas, lebih nakal dari batch-batch yang lain. Itu cerita 5 tahun yang lepas.

Pada 12 Mei 2012 Malam Pra Graduan dan Majlis Makan Malam MoBac bertemakan Punjabi's Night diadakan. Mereka sekarang berada di semester akhir program Ijazah Sarjana Muda Perakaunan dan sebahagian dari mereka sedang mengikuti kursus MAF635 yang kebetulannya di bawah seliaan saya. Mereka telah berubah sepenuhnya, matang dari segi pemikiran dan tingkah laku.

Saya sangat bangga dan terharu dengan perubahan-perubahan ini. Ada di antara mereka yang menunjukkan prestasi yang memberangsangkan. Selamat maju jaya buat semua. Saya doakan anda semua cermelang di dunia mahupun di akhirat kelak. Amin.


Khamis, 12 April 2012

Puan Ilmiah Ibrahim


Selepas menjalani pembedahan paru-paru (pada tahun 2009) saya di masukkan ke ICU IJN. Beberapa hari berikutnya saya diberi dadah morfin (untuk mengurangkan kesakitan) dan akibatnya saya lupa hampir 50% tentang apa yang berlaku beberapa hari berikutnya. Namun antara pelawat yang terawal yang masih saya ingat (selain dari ahli keluarga saya) ialah Puan Ilmiah Ibrahim. Beliau kelihatan sugul di hujung katil sebelah kiri saya. Saya terharu dan begitu sayu melihat beliau.

Beliau sememangnya menghidap darah tinggi beberapa tahun kebelakangan ini dan pernah dimasukkah ke hospital akibat penyakit tersebut. Saya masih ingat bila dia mengadu yang dia tak mampu untuk memandu jarak jauh ekoran dari penyakit tersebut. Tangannya tidak mampu menggenggam dengan kuat dan adakalanya menggeletar. Tanggal 9 April 2012, Puan IlmIah Ibrahim dikejarkan ke hospital selepas diserang angin ahmar di kediaman beliau. Bacaan tekanan darahnya mencecah 230 dan bila diimbas ternyata telah berlaku berlaku pendarahan di otak beliau.

Pembedahan mengeluarkan darah beku dilakukan di Hospital Besar Ipoh dan berjalan lancar pada 10 April 2012. Namun komplikasi berlaku pada 11 April 2012 di mana otak sebelah kirinya gagal berfungsi (brain dead) dan beliau terpaksa bergantung pada "life support machine". Saya sempat menziarahi beliau jam 6:00 petang 11 April 2012. Jam 11:40 malam 11 April 2012 beliau menghembuskan nafas yang terakhir.

Beliau seorang rakan yang sangat sensitif dan mengambil berat rakan-rakan lain. Sifat keibuan beliau menyebabkan beliau di senangi oleh sesiapa sahaja yang mengenali beliau. Beliau juga sangat dikasihi oleh pelajar-pelajar beliau.

Ada yang telah kehilangan seorang isteri yang solehah,
Ada yang telah kehilangan seorang ibu mithali,
Ada yang telah kehilangan seorang kakak/ adik yang disayangi,
Ada yang telah kehilangan seorang rakan yang disenangi dan disegani,
Ada yang telah kehilangan seorang guru yang dikasihi,
Ada yang telah kehilangan seorang pekerja yang dedikasi,

Semoga Allah menempatkan roh beliau bersama-sama dengan mereka-mereka yang solehah. AL-FATIHAH

Selasa, 3 April 2012

Berita Kepada Kawan - EBIET G ADE




Berita Kepada Kawan


Perjalanan ini
Terasa sangat menyedihkan
Sayang engkau tak duduk
Disampingku kawan

Banyak cerita
Yang mestinya kau saksikan
Di tanah kering bebatuan

Tubuhku terguncang
Dihempas batu jalanan
Hati tergetar menatap
kering rerumputan

Perjalanan ini pun
Seperti jadi saksi
Gembala kecil
Menangis sedih ...

Kawan coba dengar apa jawabnya
Ketika di kutanya mengapa
Bapak ibunya tlah lama mati
Ditelan bencana tanah ini

Sesampainya di laut
Kukabarkan semuanya
Kepada karang kepada ombak
Kepada matahari

Tetapi semua diam
Tetapi semua bisu
Tinggal aku sendiri
Terpaku menatap langit

Barangkali di sana
ada jawabnya
Mengapa di tanahku terjadi bencana

Mungkin Tuhan mulai bosan
Melihat tingkah kita
Yang selalu salah dan bangga
dengan dosa-dosa

Atau alam mulai enggan
Bersahabat dengan kita
Coba kita bertanya pada
Rumput yang bergoyang

Ahad, 4 Disember 2011

Majlis Pra Graduan November 2011

Hari ini sekali lagi saya merasa sayu bila melihat sebahagian pelajar yang menyambung pelajaran ke peringkat Sarjana Muda Perakaunan di UiTM (Perak) akan menamatkan pengajian mereka. 5 tahun bersama sebahagian para pelajar ini menjadikan mereka begitu "istimewa" bagi saya. Saya pernah mencatat peristiwa yang serupa lebih 2 tahun yang lepas di sini (http://zoolhelmi.blogspot.com/2009/04/minggu-akhir-kelas-semester-april-209.html).

Sebahagian pelajar ini pernah mengikuti lebih dari 2 kursus/subjek bersama saya bermula dari peringkat Diploma (AIS130, MAF270, MAF320, AIS360) hingga ke peringkat Ijazah Sarjana Muda (MAF635). Mereka telah "masak" dengan perangai saya dan ada yang hampir hafal skrip saya di dalam kelas. Mereka kenal saya dari zaman saya bermisai kontot hingga saya menyimpan janggut.

Saya menolak pelawaan Siti Hajar Mat Isa untuk memberi ucapan pada majlis tersebut kerana saya tahu saya takkan mampu melakukannya dengan baik. Terlalu banyak untuk diperkatakan. Anda semua sememangnya istimewa.

Semoga berjumpa lagi bakal-bakal akauntan sekelian. Dan saya doakan semoga anda semua terus sukses di dunia mahupun di akhirat kelak. Amin

Sabtu, 27 Ogos 2011

Salam Aidilfitri


Idul fitri bermaksud- Hari kembali kepada fitrah. Maksudnya umat Islam yang menjalani ibadah Ramadan dengan penuh keinsafan melaksanakan pelbagai ibadah siang dan malam seperti solat sunat tarawih, bertadarrus al-Quran, qiamullail, berzikir dan berdoa, bersedekah dan sebagainya, seolah-olah telah kembali fitrah dengan rahmah dan maghfirah-yakni keampunan daripada Allah SWT. Menjelangnya syawal, mereka yang menjalani ibadah tersebut seolah-olah telah bersih daripada dosa dan mereka menjadi orang yang benar-benar bertakwa kepada Allah. Demikianlah juga hasrat dan tuntutan kepada puasa secara khusus iaitu mencapai tahap ketaqwaan yang sebenar-sebagaimana yang dinayatakan di dalam al-Quran bermaksud: ‘…..mudah-mudahan kamu bertaqwa’.

Maka sebab itulah di hari raya, kita umat Islam diminta untuk merayakannya sehingga diharamkan berpuasa pada hari pertama syawal (tidak ada siapa yang dibenarkan berpuasa) demi merayakan hari kemenangan ini. Namun hari kemenangan ini mestilah disambut atau dirayakan dengan pengisian-pengisian yang wajar berlandaskan Islam. Sebagaimana firman Allah SWT., bermaksud:

Dan hendaklah kamu sempurnakan bilangan hari puasamu dan hendaklah kamu besarkan (muliakan) Allah atas sekalian yang telah ditunjukkinya, mudah-mudahan kamu bersyukur (berterima kasih). (Al-Baqarah ; 185)

Daripada ayat tersebut, kita fahami bahawa pengisian penting pada merayakan hari kemenangan ini ialah membesarkan/memuliakan/mengagungkan Allah sebagai tanda kesyukuran kita kepada Allah SWT. Banyakkan bertakbir menyebut Allahu Akbar, banyakkan bertahmid menyebut al-hamdulillah serta kalimah-kalimah mulia yang lain semata-mata mengagungkan Allah bagi menunjukkan rasa bersyukur dan berterima kasih.

Namun begitu tidak cukup dengan ucapan kalimah tersebut, kita juga mestilah merayakannya dengan membiasakan dan meneruskan amalan-amalan baik sebagaimana yang dilakukan pada bulan Ramadan yang lalu. Inilah natijah kejayaan yang hendak disambut pada hari kemenangan ini. Sebab itulah pada hari raya kita dituntut supaya melakukan amalan-amalan baik, antaranya:

1. Mandi di awal pagi sebelum ke masjid untuk menunaikan solat ‘idul fitri

2. Memakai pakaian baru yang cantik lagi indah

3. Makan sebelum ke masjid

4. Menunaikan solat sunat Hari Raya

5. Melalui jalan lain ketika pulang dari masjid setelah selesai menunaikan solat ‘idul fitri.

6. Banyakkan bersedekah – keutamaan kepada kaum kerabat, kemudian barulah kepada fakir miskin dan anak-anak yatim.

7. Mengucapkan Selamat hari raya dan bermaafan sesama muslimin dan mengucapkan taqabballahu minna waminkum (ertinya semoga Allah menerima amal kami dan amal kamu).

Semua amalan-amalan tersebut amat dituntut oleh Islam, semata-mata bagi menyambut hari kemenangan atau hari raya yang penuh bermakna dalam kehidupam muslim. Janganlah kita ambil remeh atau tidak kisah dengan amalan-amalan ini di samping itu jangan pula kemurnian hari raya/hari kemenangan ini dicemari dengan amalan-amalan batil/maksiat yang merosakkan sambutan hari raya yang sebanar setelah kejayaan menempuhi ujian di bulan Ramadhan sehingga dikurnia sijil penghargaan dan pengiktirafan ‘taqwa’ dari Allah SWT.

Selepas Hari Raya

Selepas berlalunya Ramadhan dan menjelangnya syawal yakni hari raya ‘idul fitri, marilah kita rayakan hari kemenangan ini dengan bertafakkur dan bermuhasabah (merenung dan menilai kembali) atas apa yang telah kita lakukan di masa lalu. Kita mulakan kembali lembaran hidup ini dengan sesuatu yang bermanfaat bagi masa depan kita berdasarkan latihan yang telah dilalui sepanjang bulan Ramadhan yang lalu. Kita betulkan niat dan tujuan hidup agar selari dan bertepatan dengan tuntutan syariah.

Di hari yang fitrah ini kita bertekad memperbaiki kadar keimanan kita pada hari-hari dan bulan-bulan berikutnya. Anggaplah selama bulan Ramadhan yang lalu kita telah berniaga dengan Allah SWT. selama sebulan penuh dan hasil perniagaan ini menjadi bekal atau modal buat kita untuk bulan-bulan selanjutnya. Tentu sahaja dengan selalu berusaha melakukan yang terbaik semata-mata karena Allah SWT., pasti akan mencapai tahap pengabdian sebenar sebab itulah tujuan kita diciptakan oleh Allah iaitu hanya untuk mengabdi diri kepada Allah SWT.

Agenda seterusnya selepas ini ialah melaksanakan amalan bagi kelangsungan amalan di bulan Ramadan yang dituntut oleh Islam dalam usaha membentuk jati diri muslim sebenar, antaranya :

1. Berpuasa enam di bulan Syawal yang sangat dituntut dalam Islam

2. Mempertingkatkan integriti dan ihsan yang telah dilaksanakan dengan baik dalam bulan Ramadhan.

3. Meneruskan amalan bersedekah semampu yang boleh sebagaimana yang dilakukan pada bulan Ramadhan. Walaupun sedikit tetapi secara konsisten atau berterusan.

4. Meneruskan amalan-amalan baik yang dilakukan pada bulan Ramadhan seperti menjaga pancaindera dari perlakuan maksiat, mengelakkan pembaziran dalam semua perkara, tidak melakukan perkara yang sia-sia dan sebagainya.

5. Mempertingkatkan amalan ibadah khusus seperti membaca al-Quran secara berterusan, solat-solat sunat, puasa sunat dan amalan-amalan lain.

6. Meneruskan hubungan baik silaturrahim sesama kita apatah lagi sesama keluarga setelah bermaafan di hari raya.

Akhirnya, marilah kita berdoa mudah-mudahan kita termasuk dalam golongan mereka yang dapat merayakan hari kemenangan ini dengan penuh ketaqwaan seterusnya menjadi manusia muslim sejati yang diredhai Allah SWT.

Taqabbalallahu minna waminkum !.

Wallahu a’lam

(Sumber: Tazkirah oleh Ustaz Abd Nasir Musa UiTM Perak)

Rabu, 20 Julai 2011

Khazanah rimba UiTM Perak


Bunga Cengal Pasir (kiri) dan Resak Padi (kanan) (Spesis terancam (kritikal))



Bunga Keruing Padi (Spesis terancam (kritikal))



Resak Melukut (Spesis terancam)



Kepong Hantu

UiTM Perak semakin berkembang dengan populasi pelajarnya telah melebihi 11,000 orang dan dijangka akan mencecah 20,000 oran pada 2015. Dalam kesibukan membina bangunan-bangunan akademik baru dan kolej, UiTM Perak dimaklumkan oleh pihak Forest Research Institute Malaysia (FRIM) bahawa terdapat 5 spesis pokok yang disenaraikan sebagai spesis terancam. 3 daripadanya sangat kritikal (Keruing Padi, Cengal Pasir Daun Lebar dan Resak Padi). Sebarang aktiviti pembangunan berhampiran pohon-pohon ini adalah tidak dibenarkan kerana boleh mengancam pertumbuhan mereka.




Petikan the Star 23 November 2010


Dr. Saw Leg Guan seorang Botanis dari FRIM berkata dalam the Star, 23 November 2010, spesis keruing padi yang berada di dalam kawasan UiTM Perak merupakan populasi akhir di dunia kerana spesis yang sama di Kalimantan telah pupus akibat penanaman kelapa sawit.


Pihak FRIM cuba membiakkan spesis-spesis ini melalui biji benih dan kaedah lain tetapi tidak berjaya. Difahamkan bahawa spesis terakhir ini telah berusia ratusan tahun.


Lindungilah alam kita dan tinggalkanlah khazanah buat generasi akan datang.

Ahad, 10 Julai 2011

Romania - Wings



Taufan ribut menyambar... lenyaplah perhitungan...
Gema kebebasan, menggegar Romania...

Lebar ufuk harapan, dilanda haloba kuasa..
Bahang Romania, merah darah kepunahan...

Hancur jua akhirnya, dalang-dalang kuku besi...
Teori domino, melanggar bumi gelora...

Katakan padaku.. erti kedamaian sebenar..
Tanpa Keangkuhan... oh..Romania...

Padamkanlah bara api kemusnahan..
Hentikanlah sandiwara keangkuhan...

Oh..wujudkanlah.. oh...kedamaian...
Oh..ciptakanlah... oh kedamaian...
Oh Romania...

Hari ni "tertengok" konsert GIG di TV9 dan kumpulan Wings membuat persembahan (sebenarnya tertukar siaran semasa menonton perlawanan bolasepak akhir UiTM vs Kolej Komuniti Kedah di siaran 801).

Seperti dijangkakan persembahan yang mantap dan mereka mempersembahkan lagu "Hukum Karma", "Sejati" dan "Romania", lagu kegemaran saya dalam album Teori Domino.

Jumaat, 20 Mei 2011

Live is what you give

Seorang pensyarah berkata pada pelajarnya, "Live is what you give". Pelajar itu hairan lalu bertanya apayang dimaksudkan oleh pensyarah tersebut. Pensyarah itu meminta wang kertas 1 paun (matawang Mesir) lalu menconteng wang kertas tersebut dengan teruk sekali. Kemudian beliau memberi kembali wang kertas tersebut dan berkata, "Belanjakan wang ini. Telefon saya bila wang ini kembali kepada kamu".

Untuk membelanjakan wang yang telah diconteng adalah sukar. Setelah berfikir beberapa ketika, pelajar ini mendapat caranya.Pelajar tersebut membeli beberapa kilogram anggur berharga 8 paun di pasar berdekatan. Pelajar tersebut meletakkan wang kertas yang berconteng itu ditengah-tengah beberapa helai wang kertas lain (dalam erti kata lain, pelajar ini cuba menipu transaksi dengan menggunakan wang kertas yang tidak laku). Dan beliau berjaya membeli anggur tersebut kerana penjual itu tidak melihat dengan teliti wang kertas-wang kertas yang diterima.

Selepas beberapa ketika, pelajar ini terlupa kisah wang 1 paun tersebut. Beberapa bulan kemudian, pelajar tersebut ingin pergi ke kuliah menaiki teksi. Tambangnya 1.50 paun. Pelajar tersebut memberi 10 paun. Bila pemandu teksi tersebut memberi baki wang, pelajar tersebut dengan pantas mengambilnya dan bergegas ke kuliah. Bila pelajar tersebut melihat semula kepada wang baki, alangkah terperanjatnya pelajar tersebut kerana salah satu dari wang kertas yang diterima merupakan wang kertas yang telah diconteng olehnya beberapa bulan terdahulu.

Serta-merta pelajar tersebut teringat pesan pensyarahnya untuk menelefon beliau bila wang kertas tersebut kembali kepada pelajar tersebut. Pensyarah itu lantas berkata sekali lagi "live is what you give". Satu keburukan yang kita beri pasti akan kembali kepada kita semula.

Pada saya kisah ini sangat menarik. Kadang-kadang kita mengambil mudah dalam urusan seharian tanpa berfikir panjang. Kualiti kerja "asal boleh" dan pastinya penilaian "asal boleh" juga yang diterima.

Seorang anak suka mengeluarkan kata-kata kesat dan lucah terhadap rakan-rakan sebaya dan gurunya. Bila si ayah bertanya, "Siapa ajar kamu berkata kesat dan lucah?". Si anak menjawab, "Ayahlah...". Sebenarnya si ayah suka mengeluarkan kata-kata kesat dan lucah sewaktu memandu dan akhirnya si ayah menerima kembali kata-kata kesat tersebut dalam bentuk yang berbeza.

(Sebahagian kisah adalah olahan semula kisah dari radio IKIM)

Isnin, 25 April 2011

5 Driving Myths That Cost You Money


by Michael Macklon

1. Airflow gadgets -- $90+ wasted

The Theory: High-tech devices designed to increase your engine's airflow will improve fuel efficiency.

The Facts: It sounds plausible, but the results don't back up the impressive claims. Consumer Reports tested several of the devices, such as Fuel Genie ($89.95, plus shipping), that purport to increase fuel economy by accelerating airflow to the engine. The tests found no noticeable gains in MPGs, despite claims of 50% fuel savings. While it's true that drastically increasing the airflow to an engine is a common way to increase horsepower (i.e. forced induction through turbo and superchargers), doing so will actually increase fuel consumption and increase wear on the engine, not to mention that this proven technology costs significantly more than its gimmicky competition.

2. Fuel additives -- $5 to $250 wasted (per treatment)

The Theory: The gas we buy can be improved by adding scientifically formulated chemicals that will increase fuel efficiency and, sometimes, horsepower.

The Facts: Clearly, some drivers believe the answer to their fuel woes lies in a magic elixir, because there are numerous fuel treatments that claim to increase MPGs, despite no scientific proof or explanation of how less fuel is burned. According to CNN.com, one common tactic used by shady fuel-additive makers is to tout the product's approval by the Environmental Protection Agency (EPA). This suggests that a trusted consumer watchdog has approved the product's claims, but in fact, the EPA had only deemed that the product does not increase a vehicle's harmful emissions. The truth is, if there were an additive that made fuel burn more efficiently, oil companies would be racing to market their new gas at the pumps and gain a bigger market share.

3. Premium fuel -- $4 wasted per tank (on average)

The Theory: Premium gas provides increased performance and better gas mileage.

The Facts: This is true ... if you own a premium automobile that requires high-octane gas, but these cars make up the minority of daily drivers. So if you're in the majority -- drooling over Ferraris from the seat of your Corolla -- your car's engine control unit (ECU) is programmed to run on the octane levels present in regular gas. Increasing the octane -- either through buying premium gas or adding bottles of octane-boost -- can actually cause the engine to be less efficient, as the car's combustion timing becomes altered and efficiency is lost. But the most noticeable loss will be the extra 20 cents per gallon you'll be wasting to buy high-octane gas. A safe bet is that if you can afford a vehicle that requires only premium fuel, you likely aren't concerned with gas prices or tracking mileage.

4. Over-inflated tires -- $200 wasted (minimum)
The Theory: Rounder tires roll easier, creating less work for the engine and therefore, better MPG.

The Facts: Again, this tip is true ... to a point. Over inflated tires will have less friction with the road, which lessens the effort the engine exerts to keep the car rolling, providing slight gas savings. However, overinflated tires will wear out quickly and irregularly, causing you to need early replacements at a cost of about $50 to $100 per tire. What's worse is that the decreased contact with the road increases stopping distances and limits handling capabilities. This all adds up to a large risk in costly accidents and injuries. Even if you are lucky and avoid a collision, it would take a lifetime (which could very well be short if you're riding on bald and bulbous tires) for your fuel savings to negate the cost of four new tires. According to Edmunds.com's testing, the fuel consumption difference between driving with over-inflated tires and tires at the recommended pressure is negligible. Sometimes, despite what GM's recent track record suggests, carmakers do know what they're doing and the recommended settings and levels do provide the best results.
5. Roll down windows rather than using air conditioning -- comfort wasted

The Theory: Operating the AC to cool the vehicle uses fuel, so it's more efficient to cool off by driving with the windows down.
The Facts: While it's true that some fuel is used to operate the AC compressor, as much or more fuel is lost when the windows are down. Rolling down the windows increases the drag on the car, which causes the car to work harder to maintain its speed. For even better mileage, you can improve your AC's efficiency by using the re-circulation setting on the car's HVAC system instead of forcing the AC to cool the hot air from outside. Heeding this tip will increase your mileage, as well as your comfort.

The Bottom Line

The act of saving gas borders on sport for some thrifty drivers, but extreme measures don't always equal extreme savings. And while some gas-saving methods will offer a few cents per tank in savings, the safety concerns of these methods outweigh any benefits to your bank balance. It's a boring realization, but the real road to fuel savings lies in common-sense approaches like avoiding unnecessary driving and idling, driving the speed limit and performing regular vehicle maintenance. You won't amaze anyone with this practical approach, but it's better than shocking people with useless purchases, a battered car and a wind-swept hairdo.

(Sumber artikel: http://financiallyfit.yahoo.com/finance/article-112573-9379-1-5-driving-myths-that-cost-you-money?ywaad=ad0035&nc )

Sabtu, 16 April 2011

Tujuh golongan manusia yang akan diberi perlindungan oleh Allah


Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: ”Tujuh golongan manusia yang akan diberi perlindungan oleh Allah dalam naungannya di hari yang tiada naungan melainkan perlindungan Allah itu sendiri iaitu:

1. Pemimpin yang adil

2. Pemuda yang senantiasa beribadah kepada Allah semasa hidupnya

3. Orang yang hatinya berpaut ke masjid

4. Dua orang yang saling mengasihi karena Allah, dan keduanya berkumpul dan berpisah karena Allah

5. Seorang laki-laki yang diundang oleh seorang perempuan yang mempunyai kedudukan dan rupa yang cantik untuk melakukan kejahatan tetapi dia berkata "Aku Takut Kepada Allah"

6. Seseorang yang memberi sedekah tetapi merahasiakannya seolah-olah tangan kiri tidak tahu apa yang diberikan oleh tangan kanan

7. Seseorang yang mengingat Allah di waktu sunyi sehingga ia mengalirkan air mata dari kedua matanya.

(Riwayat Abu Daud, Tirmidzi dan Ibnu Majah)

Huraian
1. Pemimpin yang adil adalah pemimpin yang dapat menjalankan tanggungjawabnya dengan baik. Nasib rakyatnya adalah terletak di tangannya. Tanggungjawab yang dipikul oleh pemerintah dalam melaksanakan keadilan itu adalah perkara yang amat berat dan bukanlah mudah bagi seorang pemimpin untuk melaksanakan keadilan terhadap semua rakyatnya. Sekiranya keadilan ini berjaya ditunaikan, ganjarannya adalah amat besar sekali. Namun jika gagal, dia menjadi pemerintah yang zalim dan azab menanti di akhirat kelak.

2. Manakala pemuda yang kuat beribadah adalah menunjukkan betapa di usia sebegini (muda) seseorang itu terpaka mengharungi berbagai cabaran dan godaan. Oleh itu bagi orang yang berjaya mendidik nafsunya dengan baik dia akan beruntung kerana mempunyai kekuatan dari segi fizikal dan mental untuk melakukan kebaikan dan beribadah kepada Allah. Begitulah sebaliknya bagi mereka yang terjerat dengan pujuk rayu syaitan maka seluruh usia mudanya akan dihabiskan untuk melakukan maksiat dan dosa. Beruntunglah pemuda yang berjaya melepasi rintangan-rintangan ini bahkan usia mudanya itu diisi dengan amal ibadat serta memberikan khidmat cemerlang kepada agama, masyarakat dan negara.

3. Orang yang berjinak dengan masjid pula sudah tentu mendapat jaminan syurga oleh Allah kerana ia telah menjadi tetamu Allah dan mengimarahkan masjid (rumah) Allah dengan amal ibadat dan ini menjadikan hati mereka sentiasa dekat dengan Allah. Sesungguhnya terdapat hadis yang menyebutkan bahawa dua hayunan kaki yang melangkah ke masjid ganjarannya amat besar di sisi Allah S.W.T dan dikategorikan sebagai suatu sedekah. Maka apatah lagi bagi orang yang hatinya sentiasa terikat dengan masjid dan sentiasa mengunjunginya untuk beribadah, ganjarannya tentulah lebih besar lagi.

4. Sedangkan orang yang berkasih sayang kerana Allah merupakan mereka yang mempunyai nilai-nilai yang dituntut oleh Islam iaitu ikhlas dalam menjalinkan hubungan silaturrahim dan ingat-mengingatkan tentang kebaikan antara satu dengan yang lain. Hubungan yang terjalin di atas dasar yang bercanggah dengan syariat sehingga melanggar batas-batas agama, adab kesopanan dan sebagainya adalah hubungan yang menjurus ke arah dosa dan maksiat. Seharusnya ikatan kasih sayang yang dijalinkan sesama manusia mestilah ikhlas kerana Allah agar perhubungan tersebut mendapat pahala, restu dan keberkatan daripada-Nya.

5. Menolak daripada melakukan maksiat apalagi zina merupakan tanda kekuatan iman seseorang yang berjihad melawan nafsunya dan bisikan syaitan yang menggoda. Oleh itu mereka yang berjaya melakukannya adalah orang yang teguh imannya, tidak mudah goyah untuk melakukan sebarang kejahatan. Ini menunjukkan tentang keimanan dan ketaqwaan yang sebenar telah berjaya menangkis segala bentuk godaan yang datang. Hal ini bukanlah mudah kerana tanpa kekuatan iman seseorang itu pasti akan mudah terpengaruh dengan bisikan nafsu dan akhirnya terjebak dalam perbuatan zina tanpa takut tentang dosanya.

6. Orang yang bersedekah secara bersembunyi sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diberi oleh tangan kanannya. Ia menggambarkan mengenai keikhlasan hati orang yang bersedekah. Sesungguhnya tidak ramai orang yang dapat menyembunyikan kebaikan yang dilakukannya melainkan akan terdapat jua perasaan riya’ dan ingin menunjuk-nunjuk supaya mendapatkan pujian atau sanjungan dari orang ramai atau sekurang-kurangnya ada orang yang mengetahui kebaikan yang dilakuknnya itu.

7. Orang yang mencintai Allah S.W.T dengan hati yang ikhlas semestinya akan merasa keagungan dan kebesaran Allah. Oleh itu di saat ia bertafakur kepada Allah akan keluarlah air mata kerinduan dan keinsafan dari dalam dirinya. Inilah sifat muslim mukmin sejati yang mempunyai perasaan cintakan Allah dengan sepenuh hatinya. Dia sentiasa memikirkan dan menghayati tentang kejadian dan keagungan ciptaan Allah serta sifat-sifat-Nya yang Maha Agung. Oleh yang demikian hati, fikiran dan jiwanya terhindar daripada perkara-perkara yang melalaikan.

Kita dalam golongan mana? Adakah layak untuk kita menerima naungan Allah kelak?

(Antara kandungan khutbah Jumaat 15 April 2011 di Masjid Seri Iskandar Perak. Gambar dan petikan artikel dari pelbagai sumber di Internet)

Isnin, 7 Mac 2011

For The Rest of My Life - Maher Zain



I praise Allah for sending me you my love
You found me home and sail with me
And I'm here with you
Now let me let you know

You've opened my heart
I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along
OOOOO

And there's a couple words I want to say

For the rest of my life
I'll be with you
I'll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I'll be loving you...... loving you

For the rest of my life
Thru days and night
I'll thank Allah for open my eyes
Now and forever I
I'll be there for you
I know that deep in my heart

I feel so blessed when I think of you
And I ask Allah to bless all we do
You're my wife and my friend and my strength
And I pray we're together eternally

Now I find myself so strong
Everything was changed when you came along
OOOO

And there's a couple word I want to say

For the rest of my life
I'll be with you
I'll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I'll be loving you.... loving you

For the rest of my life
Thru days and night
I'll thank Allah for open my eyes
Now and forever I
I'll be there for you
I know that deep in my heart

Now that you're here
Infront of me I strongly feel love
And I have no doubt
And I'm singing loud that I'll love you eternally

For the rest of my life
I'll be with you
I'll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I'll be loving you..... loving you

For the rest of my life
Thru days and night
I'll thank Allah for open my eyes
Now and forever I
I'll be there for you
I know that deep in my heart

Selasa, 22 Februari 2011

Kepada pengguna maybank2u.com, sila berhati-hati

Saya menerima emel di atas semalam, kononnya dari maybank meminta pengguna maybank2u.com untuk log in melalui "link" yang disediakan dan memasukkan nombor "TAC" (Transaction authorisation Code, melalui SMS).

Saya log in menggunakan username dan password yang palsu. Ternyata saya boleh log in dan sistem meminta saya memasukkan nombor TAC. Apa yang berlaku sebenarnya, ada seorang penjenayah siber yang mencuri data (username, password dan nombor TAC) melalui replika "webpage" maybank2u.com. Bila data-data tersebut diperolehi, si penjenayah ini akan membuat pindahan wang ke akaunnya.

Seorang rakan saya telah terpedaya dan hampir keseluruhan wang gajinya hilang sekelip mata. (ribuan ringgit) Lebih malang bila laporan dibuat kepada pihak berkuasa, tiada tindakan diambil (walaupun akaun si penjenayah dapat dikesan) dengan alasan pindahan wang itu sah kerana mendapat izin pemilik akaun.

Bagaimana nak mengelak perkara ini berlaku?
1) Pastikan anda log in secara terus (taip maybank2u.com di ruang address di web browser).
2) Pastikan alamat tersebut bermula dengan https://.
3) Jangan sekali-kali log in menggunakan link.
4) Log out sepenuhnya dan padam segala "history".

Jangan jadi mangsa jenayah siber. Beringat sebelum kena.

Isnin, 14 Februari 2011

Biodata Ringkas Muhammad Bin Abdullah



Pepatah Melayu ada mengatakan "Tak Kenal, Maka Tak Cinta". Demikianlah sikap kita terhadap Rasulullah SAW. Seseorang itu tidak akan menyambut kelahiran Rasulullah SAW jika tiada perasaan cinta terhadap baginda.

Malahan sesetengahnya langsung tidak mempedulikan Rasulullah SAW, seolah-olah tiada apa-apa keistimewaan dengan kelahiran dan pengutusannya. Menyedihkan lagi, sebahagian daripada umat Islam lebih mengingati kelahiran paderi ' St. Valentino daripada mengingati Rasulullah SAW, lebih mengingati biodata para artis daripada biodata Rasulullah SAW.

Beginikah kecintaan kita kepada seorang kekasih dan utusan Allah SWT? Justeru itu kita harus berasa bertanggungjawab untuk memaparkan biodata dan kronologi hidup Baginda SAW untuk tatapan dan ingatan kita bersama agar kita lebih mencintai kehidupan dan perjuangan Rasulullah SAW.

BIODATA RASULULLAH SAW

Nama : Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim.

Tarikh lahir : Subuh hari Isnin, 12 Rabiulawal bersamaan 20 April 571 Masehi (dikenali sebagai Tahun Gajah; sempena peristiwa tentera bergajah Abrahah yang menyerang kota Kaabah).

Tempat lahir : Di rumah Abu Talib, Makkah Al-Mukarramah.

Nama bapa : Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim.

Nama ibu : Aminah binti Wahab bin Abdul Manaf.

Pengasuh pertama : Barakah Al-Habsyiyyah (digelar Ummu Aiman. Hamba perempuan bapa Rasulullah SAW).

Ibu susu pertama : Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab).

Ibu susu kedua : Halimah binti Abu Zuaib As-Saadiah (lebih dikenali dengan nama Halimah As-Saadiah. Suaminya bernama Abu Kabsyah).

USIA 5 TAHUN

Peristiwa pembelahan dada Rasulullah SAW yang dilakukan oleh dua malaikat untuk mengeluarkan bahagian syaitan yang wujud di dalam hatinya.
USIA 6 TAHUN

Ibunya Aminah binti Wahab ditimpa sakit dan meninggal dunia di Al-Abwa'(sebuah kampung yang terletak di antara Makkah dan Madinah).

Baginda dipelihara oleh Ummu Aiman (hamba perempuan bapa Rasulullah SAW) dan dibiayai oleh datuknya Abdul Mutallib.

USIA 8 TAHUN

Datuknya, Abdul Muttalib pula meninggal dunia. Baginda dipelihara pula oleh bapa saudaranya, Abu Talib.

USIA 9 TAHUN (Setengah riwayat mengatakan pada usia 12 tahun).

Bersama bapa saudaranya, Abu Talib bermusafir ke Syam atas urusan perniagaan. Di kota Busra, negeri Syam, seorang pendita Nasrani bernama Bahira (Buhaira) telah bertemu ketua-ketua rombongan untuk menceritakan tentang pengutusan seorang nabi di kalangan bangsa Arab yang akan lahir pada masa itu.

USIA 20 TAHUN

Terlibat dalam peperangan Fijar . Ibnu Hisyam di dalam kitab ' Sirah ' , jilid1, halaman 184-187 menyatakan pada ketika itu usia Muhammad SAW ialah 14 atau 15 tahun. Baginda menyertai peperangan itu beberapa hari dan berperanan mengumpulkan anak-anak panah sahaja. Menyaksikan ' perjanjian Al-Fudhul ' ; perjanjian damai untuk memberi pertolongan kepada orang yang dizalimi di Makkah.

USIA 25 TAHUN

Bermusafir kali kedua ke Syam atas urusan perniagaan barangan Khadijah binti Khuwailid Al-Asadiyah. Perjalanan ke Syam ditemani oleh Maisarah; lelaki suruhan Khadijah.

Baginda SAW bersama-sama Abu Talib dan beberapa orang bapa saudaranya yang lain pergi berjumpa Amru bin Asad (bapa saudara Khadijah) untuk meminang Khadijah yang berusia 40 tahun ketika itu. Mas kahwin baginda kepada Khadijah adalah sebanyak 500 dirham.

USIA 35 TAHUN

Banjir besar melanda Makkah dan meruntuhkan dinding Kaabah. Pembinaan semula Kaabah dilakukan oleh pembesar-pembesar dan penduduk Makkah. Rasulullah SAW diberi kemuliaan untuk meletakkan ' Hajarul-Aswad ' ke tempat asal dan sekaligus meredakan pertelingkahan berhubung perletakan batu tersebut.

USIA 40 TAHUN

Menerima wahyu di gua Hira ' sebagai perlantikan menjadi Nabi dan Rasul akhir zaman.

USIA 53 TAHUN

Berhijrah ke Madinah Al-Munawwarah dengan ditemani oleh Saidina Abu Bakar Al-Siddiq.· Sampai ke Madinah pada tanggal 12 Rabiulawal/ 24 September 622 M.

USIA 63 TAHUN

Kewafatan Rasulullah SAW di Madinah Al-Munawwarah pada hari Isnin, 12 Rabiulawal tahun 11Hijrah/ 8 Jun 632 Masihi.

ISTERI-ISTERI RASULULLAH SAW

§ Khadijah Binti Khuwailid.
§ Saudah Binti Zam'ah.
§ Aisyah Binti Abu Bakar (anak Saidina Abu Bakar).
§ Hafsah binti ' Umar (anak Saidina ' Umar bin Al-Khattab).
§ Ummi Habibah Binti Abu Sufyan.
§ Hindun Binti Umaiyah (digelar Ummi Salamah).
§ Zainab Binti Jahsy.
§ Maimunah Binti Harith.
§ Safiyah Binti Huyai bin Akhtab.
§ Zainab Binti Khuzaimah (digelar ' Ummu Al-Masakin ' ; Ibu Orang Miskin).

ANAK-ANAK RASULULLAH SAW

1. Qasim
2. Abdullah
3.. Ibrahim
4. Zainab
5. Ruqaiyah
6. Ummi Kalthum
7. Fatimah Al-Zahra '
ANAK TIRI RASULULLAH SAW

Halah bin Hind bin Habbasy bin Zurarah al-Tamimi (anak kepada Saidatina Khadijah bersama Hind bin Habbasy. Ketika berkahwin dengan Rasulullah, Khadijah adalah seorang janda).

SAUDARA SUSUAN

Thuwaibah
1. Hamzah
2. Abu Salamah Abdullah bin Abdul Asad

Halimah Al-Saidiyyah
1. Abu Sufyan bin Harith bin Abdul Mutallib
2. Abdullah bin Harith bin Abdul ' Uzza
3. Syaima ' binti Harith bin Abdul ' Uzza
4. ' Aisyah binti Harith bin abdul ' Uzza

BAPA DAN IBU SAUDARA RASULULLAH SAW (ANAK-ANAK KEPADA ABDUL MUTALLIB)

1. Al-Harith
2. Muqawwam
3. Zubair
4. Hamzah ***
5. Al-Abbas ***
6. Abu Talib
7. Abu Lahab (nama asalnya Abdul Uzza)
8. Abdul Ka ' bah
9. Hijl
10. Dhirar
11. Umaimah
12. Al-Bidha (Ummu Hakim)
13. Atiqah ##
14. Arwa ##
15. Umaimah
16. Barrah
17. Safiyah (ibu kepada Zubair Al-Awwam) ***

Sabda Rasulullah SAW: "Sesiapa yang menghidupkan sunnahku, maka sesungguhnya dia telah mencintai aku. Dan sesiapa yang mencintai aku nescaya dia bersama-samaku di dalam syurga." (Riwayat Al-Sajary daripada Anas)

Salam Maulidur Rasul

Sumber artikel : emel dari seorang rakan pensyarah UiTM Perak (En Md Azmi Mohd Sukaimi)

Selasa, 8 Februari 2011

Ciri-ciri orang yang ikhlas


1. Hidupnya jarang sekali merasa kecewa,
Orang yang ikhlas dia tidak akan pernah berubah sikapnya seandainya disaat dia berbuat sesuatu kebaikan ada yang memujinya, atau tidak ada yang memuji/menilainya bahkan dicacipun hatinya tetap tenang, kerana dia yakin bahawa amalnya bukanlah untuk mendapatkan penilaian sesama yang selalu berubah tetapi pasrah dan hanya ingin mendapat penilaian yang sempurna dari Allah SWT.

Contohnya, rakan karib kita menyatakan hasrat untuk datang menziarahi kita pada hari ini. Kita menyediakan hidangan yang istimewa untuk rakan tersebut. Namun di saat akhir beliau membatalkan hasratnya. Orang yang ikhlas tidak akan merasa kecewa apatah lagi merasa marah. Mungkin di lain masa, dengan izin Allah rakannya itu akan dapat datang menziarah.

Sentiasa bersikap positif.

2.Tidak tergantung / berharap pada makhluk
Sayyidina Ali pun pernah berkata, orang yang ikhlas itu jangankan untuk mendapatkan pujian, diberikan ucapan terima kasih pun dia sama sekali tidak akan pernah mengharapkannya, kerana setiap amal ibadah pada hakikatnya kita sedang berinteraksi dengan Allah, oleh itu harapan yang ada akan sentiasa tertuju kepada mencari keredhaan Allah semata-mata.

3.Tidak pernah membezakan antara amal besar dan amal kecil
Diriwayatkan bahwa Imam Ghazali pernah bermimpi, dan dalam mimpinya beliau mendapatkan khabar bahwa amalan yang besar yang pernah beliau lakukan diantaranya adalah disaat beliau melihat ada seekor lalat yang masuk kedalam tempat tintanya, lalu beliau angkat lalat tersebut dengan hati-hati lalu dibersihkannya dan sampai akhirnya lalat itupun bisa kembali terbang dengan sihat. Maka sekecil apapun sebuah amal apabila kita kerjakan dengan sempurna dan benar-benar tiada harapan yang muncul pada selain Allah, maka akan menjadi amal yang sangat besar dihadapan Allah SWT.

Kecil bagi kita tetapi tidak di sisi Allah.

4. Banyak Amal Kebaikan Yang Rahsia
Mungkin ketika kita mengaji di khalayak ramai maka kita akan mengaji dengan alunan suara yang lunak, lama dan khusyuk, ketika kita solat berjamaah terutamanya sebagai imam kita akan berusaha khusyu dan lama, tapi apakah hal tersebut akan kita lakukan dengan kadar yang sama disaat kita beramal sendirian ? Atau kita ringkaskan solat, pendekkan bacaan?

Apabila amal kita tetap sama bahkan cenderung lebih baik, lebih lama, lebih enak dan lebih khusyuk maka itu boleh diharapkan sebagai amalan yang ikhlas. Namun bila yang terjadi sebaliknya, ada kemungkinan amal kita belum ikhlas.

5. Tidak membezakan antara bendera, golongan, suku (kroni) atau organisasi
Fitrah manusia adalah ingin mendapatkan pengiktirafan dan penilaian kerana keberadaannya (kehadirannya)dan penglibatannya, namun pengakuan dan penilaian makhluk, baik manusia mahupun organisasi sentiasa berubah dan subjektif. Ramai yang pernah dijulang sebagai pahlawan namun, perubahan waktu dan keadaan menyebabkan si pahlawan tadi menjadi musuh utama yang perlu diawasi. Maka tiada penilaian dan perakuan yang paling baik dan yang harus sentiasa kita usahakan adalah penilaian dan perakuan dari Allah SWT.

Begitu besar pengaruh orang yang ikhlas itu, sehingga dengan kekuatan niat ikhlasnya mampu menembus ruang dan waktu. Seperti halnya apapun yang dilakukan, diucapkan, dan diisyaratkan Rasulullah, mampu mempengaruhi kita semua walau beliau telah wafat ribuan tahun yang lalu namun kita sentiasa patuh dan taat terhadap apa yang beliau sampaikan.

Bahkan orang yang ikhlas mampu membuat iblis (syaitan) gagal dalam usahanya untuk menggoda orang ikhlas tersebut. Ingatlah, apapun masalah kita janganlah hati kita sampai pada masalah itu, cukuplah hanya ikhtiar dan fikiran sahaja. Hati kita tetap hanya tertambat pada Allah SWT yang Maha Mengetahui segala masalah yang kita hadapi.

Adakah kita benar-benar ikhlas? Adakah saya benar-benar ikhlas?

Tidak. Saya masih belajar untuk ikhlas. Pada saya, ianya suatu tahap yang amat sukar dicapai. Masih banyak perubahan dalam diri yang perlu saya lakukan. Semoga usaha kita semua untuk ikhlas dimakbulkan Allah. Amin.

Sumber: Olahan semula artikel dari http://mudji.net (juga pernah dibincangkan di Astro Oasis oleh AA Gym)

Rabu, 2 Februari 2011

Kupu-kupu dan perjuangan

Seorang anak sedang memperhatikan perjuangan seekor anak kupu-kupu yang berusaha keluar dari kepompongnya. Ia menunggu berjam-jam dan merasa bahawa sang kupu-kupu kecil kelihatannya tidak mampu untuk mengeluarkan dirinya. Oleh kerana merasa kasihan, sang anak mengambil gunting untuk membuat lubang yang lebih besar agar si kupu-kupu itu dapat keluar lebih mudah. Akibat perbuatannya, memang kupu-kupu itu berhasil keluar, tapi otot-otot sayapnya tidak menjadi kuat dan besar sehingga ia tidak dapat terbang.

Sang anak mendapat pelajaran yang sangat berharga, bahawa sang kupu-kupu memerlukan perjuangan yang keras agar supaya otot-otot sayapnya dapat terbentuk. Niat baik sang anak justeru menghasilkan kecacatan kekal bagi sang kupu-kupu yang malang.

Begitulah juga dalam menuntut ilmu. Kesukaran dan kepayahan yang ditempuhi membuatkan kita lebih bersedia menghadapi cabaran di alam pekerjaan. Apa yang saya perhatikan kebelakangan ini, kebanyakan pelajar mengambil mudah dalam menuntut ilmu. Semuanya telah terhidang dan tersedia.

Sewaktu belajar di ITM Shah Alam dahulu, saya berebut menaiki bas mini hampir setiap hari seawal jam 6:30 pagi untuk memastikan saya sampai ke kelas sebelum jam 7:50 pagi. Saya mencatu belanja makan saya setiap hari kerana wang saku bulanan saya hanya RM80 sahaja. Tambang bas mini RM1.20 dua hala setiap hari. Saya juga perlu mengagihkan sedikit wang belanja fotostat. Setelah membuat pengiraan dengan teliti, makan tengahari saya tidak boleh lebih dari RM1.50 sehari. Apa yang saya makan? Nasi putih, 2 keping "fishcake", sedikit sayur dan air suam. Jumlahnya RM1.20. Hampir setiap hari, menu yang sama.

Itu antara kesukaran yang saya lalui semasa belajar dahulu. Dan kerana pengalaman-pengalaman seperti itulah saya menjadi lebih kuat dan tabah. Alhamdulillah.

"Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan." [Al-Insyirah:5-6]

Cerita kupu-kupu dipetik dari http://jinggo-ecokid.blogspot.com/2011/02/untuk-dikongsikan.html

Jumaat, 28 Januari 2011

Ilmu dan Harta


Diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas’ud RA katanya:

“Nabi Muhammad SAW pernah bersabda : Janganlah ingin menjadi seperti orang lain kecuali seperti dua orang ini. Pertama, orang yang diberi Allah kekayaan berlimpah ruah dan ia membelanjakannya secara benar (di jalan yang adil dan sesuai dengan perintah Allah). Kedua, orang yang diberi Allah al-hikmah dan ia berperangai sesuai dengannya dan mengajarkannya kepada orang lain.” [Hadis Riwayat Bukhari]

Huraian

Setiap perbuatan ada matlamatnya masing-masing. Tetapi apa yang kita inginkan dalam hidup ini? Ilmu, wang atau selainnya?

Perumpamaan orang yang kaya harta dan menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah seperti benih yang menumbuhkan tujuh butir, pada setiap butir terdapat seratus biji.

Hakikatnya, kaya dan miskin akan menguji tahap keimanan seseorang. Tidak semestinya yang kaya kurang imannya dan yang miskin pula kuat imannya atau sebaliknya.

Jika direnung manakah yang lebih utama, ilmu atau harta?

Tentu sekali ilmu kerana seperti kata Saidina Ali “Ilmu akan menjaga diri mu sementara harta adalah sebaliknya, kamu yang harus menjaganya.”

Namun alangkah baiknya jika kita kaya kedua-duanya. Kaya harta dan kaya ilmu kerana kedua-dua mampu menaikkan kedudukan kita bukan sahaja di sisi manusia bahkan di sisi Allah Ta'ala iaitu dengan cara memanfaatkan kurniaan Allah itu ke jalan yang diredhai-Nya.

Sumber: Emel rakan sekerja (En Md Azmi Mohd Sukaimi, Pensyarah UiTM Perak)

Selasa, 25 Januari 2011

Fitnah


Pelbagai maklumat diperlolehi melalui internet. Tanpa batasan, tanpa sempadan dan tanpa kekangan. Mungkin kerana itulah semakin hebat berita-berita yang tidak tepat, lebih teruk lagi, berita palsu, fitnah, pembohongan dan caci-makian terutamanya di blog-blog. Lebih menyedihkan, kebanyakan blogger tersebut mengucap dua kalimah syahadah. Barangkali mereka terlupa nilai-nilai murni dan adab-adab di dalam Islam.

Dahulu saya pernah meluahkan rasa kesal saya terhadap blogger-blogger yang mencaci dan meghina mereka yang telah meninggal dunia. Pelbagai kata nista dilemparkan. Lebih angkuh bila seorang blogger menghina isteri Rasulullah dan mempertikaikan tindakan para sahabat Rasulullah yang telah dijanjikan syurga.

Terkini, pelbagai hinaan, makian dan cacian terhadap calon-calon yang bakal bertanding pilihanraya kecil. Sebagai seorang Islam, saya terpanggil untuk mengingatkan diri saya, blogger-blogger dan pengunjung blog ini.

Dari Abu Hurairah RA, Nabi SAW bersabda: "Siapa yang merasa pernah berbuat aniaya kepada saudaranya, sama ada berupa kehormatan badan atau harta atau lain-lainnya, hendaknya segera meminta halal (maaf) darinya, sebelum datang suatu hari yang tiada harta dan dinar atau dirham, jika dia punya amal saleh, maka akan diambil menurut penganiayaannya, dan jika tidak mempunyai hasanah (kebaikan), maka diambilkan dari kejahatan orang yang dianiaya itu untuk ditanggungkan kepadanya." [Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim]

Antara dosa sesama manusia termasuklah fitnah.

“Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” [Al-Hujurat:6]

Banyak pihak yang turut terbabit menyebar fitnah sebenarnya tidak mempunyai sebarang kepentingan berkaitannya. Tetapi, disebabkan amalan menyebar fitnah sudah menjadi kebiasaan, banyak yang turut menyertainya dan seperti mendapat kepuasan daripada perbuatan itu. Fitnah biasanya disebarkan bertujuan memburukkan individu atau kumpulan. Pada masa yang sama, perbuatan itu dapat menonjolkan dirinya sebagai lebih baik dan lebih layak berbanding orang yang diburukkan itu. Mungkin untuk mencari publisiti.

Dosa membuat fitnah digolongkan sebagai dosa sesama manusia. Justeru, dosa itu tidak akan diampunkan Allah, melainkan orang yang difitnah itu memberi keampunan terhadap perbuatan itu. Mungkin ramai menyangka perbuatan menyebarkan berita fitnah sekadar satu kesalahan kecil. Sebab itu, perbuatan seumpamanya dilakukan seperti tiada apa merugikan.

Hakikatnya, dosa membuat fitnah menjauhkan diri dari syurga.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud:“Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah.”[Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim].

Dosa menyebar fitnah umpama api membakar ranting kering kerana ia cepat merebak dan akan menjadi abu sepenuhnya. Dosa menyebar fitnah menyebabkan pahala terdahulu dihilangkan sehinggakan penyebar fitnah akan menjadi muflis di akhirat nanti. Kenapa muflis? Kerana di akhirat "urus niaga" dalam bentuk pemberian pahala dan dosa. Seandainya tiada lagi pahala, maka kita terpaksa menanggung pula dosa orang yang kita fitnah sebagai tebusannya.

Penyebar khabar angin biasanya menyebut perkataan ‘dengar khabar’ mengenai berita yang disebarkan. Bagaimanapun, apabila berita tersebar daripada seorang ke seorang, maklumat yang belum sahih itu sudah hilang dan kemudian disebarkan seperti berita benar. Dalam Islam, sesuatu berita benar tetap tidak boleh disebarkan jika orang yang berkaitan cerita itu tidak mahu ia disebarkan kepada orang lain. Menyebarkan berita benar tetap dilarang, inikan pula menyebarkan berita tidak benar.

Larangan mencari dan membocorkan rahsia orang lain jelas dilarang Allah seperti dijelaskan dalam firman-Nya bermaksud:“Dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang lain.”[Al-Hujurat:12].

Justeru, setiap Muslim perlu bijak menilai sesuatu berita bagi mengelak daripada menerima dan kemudian menyebarkan sesuatu berita berunsur fitnah.

Perkara pertama perlu diberi perhatian untuk memastikan kesahihan berita ialah memastikan sumber berita itu, yakni siapakah yang mula menyebarkan berita dan rantaian orang yang membawa berita itu. Umat Islam tentu tidak lupa pada sejarah menyebabkan kematian khalifah ketiga kerajaan Islam di Madinah iaitu Uthman Affan, yang berpunca daripada fitnah disebarkan kumpulan ekstremis agama.

Penyebaran fitnah turut menjadi penyebab kepada peperangan sesama Islam atau perang saudara ketika zaman pemerintahan Saidina Ali dan zaman selepas itu. Fitnah juga meruntuhkan kekuatan Bani Umaiyah.

Sumber: Olahan semula dari pelbagai artikel dan forum