Sabtu, 22 Ogos 2009

Solat Sunat sebelum dan selepas solat fardhu


Informasi berkenaan solat sunat sebelum dan selepas solat fardhu.

Solat sunat yang dilakukan sebelum dan selepas solat Zuhur, sekurang-kurang dua rakaat dan sebanyak-banyaknya empat rakaat. Dari Ummi Habibah r.a: “Sesiapa yang memelihara sembahyang empat rakaat sebelum sembahyang Zuhur, dan empat rakaat sesudahnya dia diharamkan Allah daripada neraka.” (Abi Daud dan at-Tirmizi)

Solat sunat sebelum solat Asar. Dari Ali bin Abi Talib, “Nabi SAW sembahyang sebelum Asar empat rakaat yang dibatasi antara rakaatnya dengan satu ucapan salam atas malaikat muqarrabin dan yang mengikuti mereka iaitu kaum Muslimin dan Mukmin.” (at-Tirmizi)

Solat dua rakaat sunat selepas solat Maghrib. Tetapi apabila sahabat melakukan solat sunat sebelum Maghrib, Nabi Muhammad SAW tidak melarangnya.

Solat sunat sebelum solat Isyak dan selepas Isyak.

Solat sunat dua rakaat sebelum solat Subuh dan tidak boleh sembahyang sunat itu dikerjakan sesudah sembahyang Subuh. Dari Aisyah r.a. dari Nabi SAW berkata ia: “Dua rakaat Fajar itu lebih baik dari dunia dan segala yang ada di dalamnya.” – (Diriwayatkan oleh Muslim)

Sumber: http://ahmadzaki.wordpress.com

4 ulasan:

Guru berkata...

harap2 saya dapat laksanakan secara istiqamah

ZOOL@TOD berkata...

Selalu kita abaikan perkara-perkara sunat. Dengan ganjaran pahala berganda di bulan Ramadhan ni marilah kita mengerjakan amalan sunat ini.

Masterzizoul berkata...

Terima kasih atas tazkirah ini. Dapat ingat semula benda-benda yang dah hampir lupa

Alimaz-Kembara Terasing berkata...

salam...kekadang tak sempat juga nak buat...semoga lepas ni saya lebih rajin buat solat sunat...