Rabu, 30 Julai 2008

Prolog, Cho




Semenjak Mak sakit kuat kami adik-beradik kerap berjumpa dirumah Mak di hujung minggu. Bila berjumpa sememangnya kami tak pernah kering gusi, sentiasa ada isu untuk dijadikan bahan ketawa. Cho ada mengadu dengan Abang Teh yang kakinya bengkak. Abang Teh menyarankan agar Cho membuat pemeriksaan kesihatan lengkap kerana kaki bengkak antara simptom penyakit jantung.

.
Pada 21 Julai 2008 Cho membuat pemeriksaan lanjut di SJMC dan doctor mengesahkan tiga salur arterinya tersumbat (100%, 80% dan 60%). Doktor menyarankan Cho untuk membuat “bypass surgery”. Saya sempat berbual dengan Cho menerusi telefon pada 23 Julai 2008 dan Cho kata dia ok, nothing to worry. Saya pesan agar Cho banyak berehat. Cho discaj pada 25 Julai 2008.

.

Pada 25 Julai 2008 lebih kurang pukul 10 malam, Wardah mengingatkan saya untuk menelefon Cho bertanya khabar. Telefon bimbitnya tidak diangkat, bila saya telefon rumahnya Huda (adik bongsu saya) kata Cho dah tidur. Lalu saya berbual dengan Kak Nah bertanyakan khabar Cho dan tentang rawatan lanjut yang akan dibuat.

.

Pada jam 06:30 26 Julai 2008, Cho disahkan meninggal dunia akibat sakit jantung.

Tiada ulasan: