Khamis, 11 Mac 2010

Ciri-Ciri Orang Yang Beriman ( Siri 1 )


Antara ciri-ciri atau tanda yang menunjukkan seseorang beriman itu ialah:-

Pertama:
Benar-benar berpegang dengan ajaran al-Qur’an. Semua amalan perbuatan mereka dipadankan dengan panduan al-Qur’an. Mereka hanya melakukan apa yang dibenarkan oleh al-Qur’an dan akan menjauhkan mana-mana amalan yang tidak dibenarkan oleh all-Qur’an. Dan mereka juga sentiasa bersemangat untuk mengamalkan al-Qur’an dan juga mengajak orang ramai untuk turut bersama mengamalkannya.

“Orang-orang yang telah Kami berikan Al-Kitab kepada mereka, (dan) mereka membacanya dengan bacaan yang sebenarnya (benar-benar mengamalkannya), maka mereka itulah yang beriman dengannya. Dan sesiapa yang engkar dengannya, maka mereka itu adalah orang-orang yang rugi”. Al-Baqarah: 121

Kedua:
Sentiasa melakukan amalan yang soleh. Kerana inilah kita dapati di dalam ayat-ayat suci al-Qur’an, perkataan “orang-orang yang beriman” disertakan dengan “dan melakukan amalan yang soleh”.

“Orang-orang yang beriman dan beramal soleh, bagi mereka kebahagiaan dan tempat kembali yang baik”. Ar-Ra’d: 29.

Ketiga:
Sangat gerun dan takut kepada Allah SWT.

“Mengapakah kamu tidak memerangi orang-orang yang merosakkan sumpah mereka (janji mereka), padahal mereka telah bersungguh-sungguh ingin menghalau Rasul, dan merekalah yang lebih dahulu mulai memerangi kamu? Mengapakah kamu takut kepada mereka? Padahal Allah-lah yang berhak untuk kamu takuti, jika kamu benar-benar orang yang beriman”. At-Taubah: 13.

“Orang-orang yang menyampaikan risalah-risalah Allah (para rasul) mereka takut kepadaNya dan mereka tiada merasa takut kepada seorangpun selain Allah. Dan cukuplah Allah sebagai penolong”. Al-Ahzab: 39.

Keempat:
Mencintai Allah dan Rasul melebihi perkara yang lain. Bagi seorang yang beriman, tidak ada kecintaan melebihi kepada kecintaan kepada Allah dan juga RasulNya.

“Dan orang-orang yang beriman sangat-sangat mencintai Allah (melebihi segala-galanya)”. Al-Baqarah: 165.

Kecintaan mereka kepada Allah SWT bukanlah dakwaan semata-mata, namun dibuktikan dengan perilaku mereka.

“Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, maka ikutilah aku, nescaya Allah pasti akan mengasihimu dan mengampuni dosa-dosamu". Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”. Al-Imran: 31.

dipetik dari artikel yang diemelkan kepada kakitangan UiTM Perak oleh Md Azmi Mohd Sukaimi

3 ulasan:

Maiyah berkata...

Al Quran adalah panduan utk kita

Alimaz-Kembara Terasing berkata...

tetapkan iman.....

Abd Razak berkata...

Salam, terima kasih utk tazkirah ini