Isnin, 17 Januari 2011

Hari penuh emosi


Dua minggu terdahulu:

Saya ke Bank Rakyat Seri Iskandar untuk membayar ansuran sewa beli kereta Ambank (melalui pindahan antara bank (GIRO)). Saya dapati "teller" yang baru telah salah memasukkan nombor akaun. Saya menegur "teller" itu, namun transaksi telah berlaku. Pegawai bertugas pada ketika itu (seorang wanita) memberi jaminan transaksi itu akan dilaksanakan dan saya perlu mengisi borang lain.

Hari ini:

Saya mendapat panggilan telefon dari Bank Rakyat (pegawai lelaki) mengatakan transaksi tersebut tidak berjaya dan saya perlu ke Bank Rakyat untuk mengambil semula wang saya. Saya menegaskan kepada pegawai tersebut tentang apa yang telah berlaku dua minggu sebelumnya, sebaliknya, pegawai lelaki itu menegaskan lagi supaya saya datang ke bank dan mengambil semula wang saya dan terus mematikan perbualan.

Saya rasa diperkotak-katikkan. Saya telah terlewat membayar ansuran bulanan dan tentunya saya dikenakan denda lewat bayar oleh Ambank.

Saya terus ke Bank Rakyat dan berjumpa "teller" dan memberitahu masalah saya. Terdapat seorang pegawai lelaki duduk di belakang "teller" tersebut. "Teller" meminta kad pengenalan saya dan menyerahkan kepada pegawai tersebut. Pegawai tersebut dengan riak muka yang sombong menyerahkan suatu dokumen kepada "teller" itu.

"Teller" itu memaklumkan bahawa saya perlu membayar RM0.50 untuk meneruskan transaksi. Saya menegaskan sekali lagi, kesilapan awal dilakukan oleh pihak Bank Rakyat dan saya terpaksa membayar lebih RM0.50 dan didenda lewat membayar ansuran sewabeli oleh Ambank.

Pegawai yang tadinya berdiam diri tiba-tiba bersuara dan berkata,"Tadi masa saya call encik tengah marah sebab tu saya hentikan perbualan." (Bola tanggung)

Saya: Tadi saya tak marah, cuma menegaskan, sekarang saya tengah MARAH. You are so rude to cut off the conversation. Saya pun pernah kerja bank, tapi tindakan awak tadi melampau. Malang sungguh Bank Rakyat dapat staf macam ni. Saya dah berurusan dengan bank ni semenjak bank ni wujud di Seri Iskandar. Tapi cara layanan awak tadi amat mengecewakan. Tak boleh ke cakap elok-elok. TAKKAN TU PUN SAYA NAK AJAR.

Pegawai: Tadi saya dah cakap yang kesalahan itu bukan saya yang buat.

Saya: Habis tu awak nak kata saya yang salah. In the first place who is wrong? Siapa yang salah key-in? Sekarang dahlah saya kena late charges, kena bayar extra 50 sen lagi. Ini bukan masalah duit dan saya tahu Bank Rakyat tak buat duit pun melalui transaksi ini, tapi cara awak melayan saya tadi very rude, very bad.

Pegawai: Saya dah selalu kena marah dengan customer sebab tu saya hentikan perbualan telefon.

Saya: Itu tugas awak, awak tak boleh nak lepas tangan. Habis tu awak nak menyalahkan orang lain. Pegawai sebelum ini mewakili Bank Rakyat, begitu juga awak. Saya orang Islam, awak orang Islam. Kita ada adab. Layanlah pelanggan dengan baik. Bukan takat 50sen, RM1 pun saya boleh bayar. Cuma cakap le elok-elok. Ni asyik nak lepas tangan dan menyalahkan orang lain je.

Dipendekkan cerita pegawai tersebut meminta maaf dan berjabat salam dengan saya sebanyak dua kali dan memohon maaf.



5 ulasan:

dieya berkata...

erk... en.zool xpenah marah dalam kelas selama jd student en.zool..
garang jg yer.. hehe..
sabar2... sy pun marah.. ade ke patot..

mokja berkata...

cik Zul,
Gambar anak singa tu patut tukar jadi bapa singa tengah mengaum.

ZOOL@TOD berkata...

Dieya,
Saya sangat berharap pegawai bank tersebut dan pihak Bank Rakyat baca "statement" dieya ni. Saya bukan jenis orang yang cepat naik angin, buang angin ade le....

Mokjadeandell,
Bapa singa takut "over" sangat. Kemarahan saya macam gambar tu je..... Suara je lebih....

Alimaz-Kembara Terasing berkata...

errrrr sabar en zul ... naik darah tu nanti....

Tanpa Nama berkata...

artikel yang sangat bermanfaat... terima kasih sahabat...