Ahad, 29 Mac 2009

Kesihatan Mbok (Kanser Lymphoma)

Semalam, 28 Mac 2009, saya sekeluarga pulang ke kampong Wardah di Bagan Datoh (kali terakhir kami pulang ke Bagan Datoh pada cuti Tahun Baru Cina yang lepas). Abang Hamdan (abang ipar saya) mengirim ubat penahan sakit yang agak kuat untuk diberikan kepada mbok.

Kebelakangan ini kesihatan mbok makin tidak menentu (kerap demam dan kelenjar-kelenjarnya makin membengkak). Ubat-ubatan biasa tidak lagi berkesan. Abang Akhiyar (abang ipar) ada membelikan makanan tambahan (supplement food) khas untuk penghidap kanser (jenama USANA dan FALICIA) dengan kos melebihi RM500 sebulan. Namun kesan makanan sampingan tersebut dalam melawan sel kanser nampaknya semakin lemah (mungkin kerana faktor umur mbok yang makin lanjut (melebihi 75 tahun)).

Wardah dan saya sempat melayari internet dan memuat turun ayat-ayat Al-Quran penawar sakit kanser dari URL berikut:
http://onebreastbouncing.blogspot.com/
http://www.al-islam.org/Quran/

Mbok mengamalkan ayat-ayat Al-Quran tersebut selepas Solat Fardhu dan Solat Sunatnya. Ayat-ayat Al-Quran tersebut hampir dihafalnya. Mbok sememangnya seorang insan yang tabah. Kesakitannya tidak diceritakan kepada semua orang kecuali anak-anaknya. Orangnya baik hati, lemah lembut, berkesopanan tinggi (warisan Jawa Kraton), memiliki sifat keibuan yang tinggi dan berfikiran positif.

Sebentar tadi saya sempat melayari internet berkenaan pokok jarum tujuh bilah yang dikatakan mempunyai khasiat melawan sel kanser hasil kajian Universiti Putra Malaysia. Wardah dan saya Insya-Allah akan cuba sedaya upaya mendapatkan tumbuhan tersebut sebagai rawatan alternatif.
.
Kami berdoa semoga kesihatan mbok akan bertambah baik. Amin.

Tiada ulasan: