Ahad, 8 Mac 2009

Terharu


Sebagai pendidik, saya tidak mengharapkan apa-apa dari anak didik. Cukup sekadar ilmu yang saya sampaikan difahami dan digunakan ke arah yang baik.

Saya sedaya-upaya cuba untuk berlaku saksama kepada semua pelajar saya dan tidak memilih pelajar atau berat sebelah (walaupun pada hakikatnya di dalam hati saya ada pelajar yang menjadi pelajar yang saya "suka" terutamanya mereka yang berada di barisan hadapan kelas).

Namun acap kali penghargaan atau ucapan terima kasih saya terima dari pelajar yang bukan dari golongan pelajar tersebut. Mungkin saya telah berjaya berlaku saksama kepada pelajar-pelajar saya.
Wallahhua'lam.

Semalam, semasa Malam Kecemerlangan Fakulti Perakaunan, saya menerima sekuntum bunga dari seorang pelajar tahun akhir dengan ungkapan berikut.

"Bringing a special Thank You as sincere as can be; It sure was nice of you to be so nice to me".

Saya begitu terharu kerana pelajar ini bukanlah pelajar yang saya beri tumpuan di dalam kelas kerana beliau merupakan pelajar yang cerdik. (Saya lebih suka menumpukan perhatian kepada pelajar yang sederhana dan yang lemah).
Saya mendoakan semoga pelajar-pelajar saya ini berjaya di dunia mahupun di akhirat. Amin.

Tiada ulasan: