Jumaat, 22 Mei 2009

Ketentuan 1

Advance Diploma In Accountancy (ADIA)
Selepas menamatkan pengajian Diploma Perakaunan di ITM Arau (keputusannya tidak begitu baik, sekadar cukup syarat untuk menyambung pengajian ke peringkat seterusnya) ,saya mempunyai beberapa pilihan untuk melanjutkan pengajian ke peringkat ijazah sarjana muda. Antaranya ialah menyambung pengajian ke luar negara (United Kingdom).

Kebanyakan rakan-rakan rapat saya memilih untuk keluar negara. Pada waktu itu kesihatan Mak tidak menentu dan terdetak di hati saya untuk ber"hijrah", cuba keluar dari sikap saya yang terdahulu kerana saya percaya saya akan lebih berjaya. Saya memilih untuk menyambung pengajian di ITM Shah Alam di peringkat Advance Diploma In Accountancy. Mak agak kecewa dengan keputusan saya tetapi setelah saya membuat penjelasan, Mak terdiam. Abang Teh dan Cho menyokong saya.

Saya menumpang di rumah Cho dan berulang-alik ke ITM menaiki bas mini. Dengan bajet yang terhad , saya tidak mampu untuk memiliki motorsikal mahupun menyewa rumah. Kebanyakan masa saya dihabiskan di perpustakaan (untuk mengisi masa terluang sementara menunggu kelas berikutnya). Kebanyakan rakan-rakan saya siswi dari program yang sama (ADIA). Kak Aisyah, Kak Nores, Kak Asmah, Kak Zetty, Linda, Zamzarina, Giro, Midah, Syed dan Che Li antara rakan-rakan sekelas saya yang banyak membantu saya ketika di ITM Shah Alam.


Bersama rakan-rakan sekelas ADIA ITM 95-97

Ketika ini saya mula mengasah bakat menjadi pendidik. Saya berusaha keras untuk mendapat keputusan yang baik. Kenapa? Ada rakan yang mengatakan, pemegang pinjaman MARA akan dikecualikan dari membayar balik pinjaman tersebut jika tamat pengajian pada masa yang ditetapkan dengan CGPA melebihi 3.0. (pinjaman tersebut saya terima pada hujung semester ke 3).

Bagaimana saya berusaha? Saya belajar mendahului "syllabus" dan "sparring partner" saya Syed dan Che Li banyak membantu. Saya juga menjadi "tutor" sukarela kepada rakan-rakan yang lain, namun akhirnya mereka semua tidak mahu turut serta. "Tak nak joinlah Tod, ngkau dengan Syed laju sangat".

Akhirnya, saya berjaya menamatkan pengajian pada masa yang ditetapkan dengan keputusan yang agak memberangsangkan. Alhamdulillah.

Tiada ulasan: