Sabtu, 23 Mei 2009

Ketentuan 2

Karier sebagai Pensyarah
Selepas menamatkan pengajian di ITM Shah Alam, saya bekerja di MBf Finance sebagai Juru Audit Dalaman. Namun kegawatan ekonomi menyebabkan jodoh saya bersema MBf Finance bertahan hanya 1 tahun. Saya berhenti secara sukarela (Voluntary Separation Scheme (VSS)) dan menerima sejumlah pampasan (kalau tak silap lebih kurang RM6,000.00). Sebahagian besarnya saya laburkan dalam saham amanah (Unit Trust). Saya mencari pekerjaan namun agak hampa kerana kebanyakan syarikat menolak permohonan saya dengan alasan "you are too good to be here". Mereka takut saya lari jika saya mendapat tawaran yang lebih baik di masa hadapan walaupun say telah cuba meyakinkan mereka.

Pada masa yang sama, saya, Nije dan Shahriz menubuhkan perniagaan yang memberi khidmat perakaunan (WISE Management Services.). Malangnya kami ditipu apabila pelanggan kami enggan membayar perkhidmatan yang telah kami sempurnakan. Akhirnya, perniagaan tersebut terkubur begitu sahaja.

Saya menganggur lebih kurang 6 bulan. Dalam tempoh tersebut, tidak pernah saya meminta wang dari Mak (walau satu sen pun) kerana saya telah mula menabung sejak mula bekerja lagi (hampir 50% dari gaji pokok saya semasa bekerja di MBf Finance setiap bulan saya simpan). Kemudiannya saya memohon untuk menyambung pengajian di peringkat ijazah sarjana dibawah Skim Tenaga Pengajar Muda (TPM) ITM. Saya mendapat tawaran tersebut (Ini merupakan kali kedua saya ditawarkan TPM, kali pertama ketika menuntut di ITM Shah Alam.)


Angie, Mr Barry, saya, Prem dan Anne semasa Annual Dinner YTL Power 1999

Pada masa yang sama saya diterima sebagai QA Assisstant di YTL Power Services Sdn Bhd. Kenapa saya menolak tawaran TPM tersebut? Kerana mahu mencari pengalaman bekerja di lapangan sebelum menjadi pensyarah dan ketika ini saya baru mengenali Raihatul Wardah (baru bercintalah katakan, kalau sambung pengajian saya takut akan terpisah dengannya).

Selepas kami merancang untuk berkahwin, saya memohon TPM ITM semula dan diterima. Konflik? Pada masa yang sama saya telah lulus peringkat ketiga Pegawai Tadbir Dplomatik(PTD) dan diminta untuk melaporkan diri ke INTAN di Kedah. Setelah berbincang dengan Wardah dan meminta nasihat Abang Teh dan Cho, saya mambuat keputusan untuk menjadi pensyarah ITM.

Tiada ulasan: