Sabtu, 12 September 2009

Al-Quran


Al-Quran tidak diturunkan

..... untuk menjadi hiasan dinding di kedai-kedai mahupun rumah-rumah

..... hanya untuk dibaca ketika majlis tahlil dan kematian

..... hanya untuk menghalau jin/ syaitan yang menghuni jasad manusia

..... untuk dilagukan dan dipertandingkan tarannumnya

..... untuk dijadikan seni untuk ditatap keindahan dalam khatnya

Al-Quran merupakan kalam (perkataan) Allah, perkataan yang paling benar tanpa keraguan walau sebesar hama sekalipun.

"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia. Sesungguhnya Ia akan menghimpunkan kamu pada hari kiamat, (hari) yang tidak ada syak padanya. Dan siapakah pula yang lebih benar perkataannya daripada Allah?"
(An-Nisaa 87)

"Dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh, Kami akan masukkan mereka ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya, sebagai janji Allah yang benar. Dan siapakah yang lebih benar perkataannya daripada Allah?"
(An-Nisaa 122)

Al-Quran merupakan rahmat (petunjuk dan kasih sayang) bagi orang-orang yang bertaqwa.

Kita sering berdoa di dalam solat melalui surah Al-Fatihah. "Tunjukkanlah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat."

Bagaimana? Jawapannya di ayat ke 2 Surah Al-Baqarah.
"Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa"
(Al-Baqarah 2)

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu, dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu, dan juga menjadi hidayah petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman"
(Yunus 57)

Al-Quran sebagai ubat dan penenang hati

"Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran Aya-ayat Suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya; dan (sebaliknya) Al-Quran tidak menambahkan orang-orang yang zalim (disebabkan keingkaran mereka) melainkan kerugian jua"
(Al-Israa' 82)

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu, dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu, dan juga menjadi hidayah petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman"
(Yunus 57)


Al-Quran merangkumi segalanya

"Dan tidak seekor pun binatang yang melata di bumi, dan tidak seekor pun burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan mereka umat-umat seperti kamu. Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab Al-Quran ini; kemudian mereka semuanya akan dihimpunkan kepada Tuhan mereka (untuk dihisab dan menerima balasan)"
(Al-An'am 38)


Al-Quran mencakup hukum (halal dan haram), kisah, berita ghaib, nasihat-nasihat, perumpamaan-perumpaan, bahkan mencakup kaedah-kaedah ilmiyah yang tetap (pasti).

"Dan Kami turunkan kepadamu Muhammad Kitab (Al-Quran) sebagai penjelas segala sesuatu"(An-Nahl 89)

Ini hanyalah sebahagian keutamaan Al-Quran. Banyak lagi keutamaan-keutamaan lain yang belum teruraikan dan tidak cukup untuk dirungkai atau dihuraikan di ruangan ini.

Wallahhua'lam

Sumber: Ceramah Agama di Radio Perak (6:30pm) dan http://sayyidulayyaam.blogspot.com/

10 ulasan:

Pn Kartini berkata...

Salam..:)
Sesungguhnya Al-Quran itu bisa menenangkan jiwa yg racau..pelembut hati yang keras..dan yg utama panduan hidup agar tidak tergelincir dr landasannya..

al-lavendari berkata...

saya pernah bagi ulasan pada Maiyah sedikit masa dulu tentang hal yang sama. saya salin dan perturunkan semula disini:

Salam dan syabas Cik Mayah.

Ulama' ada berkata, seseorang itu dianggap "membuang" al-Quran,jika:

1. Tidak membacanya; atau

2. Membaca tetapi tidak faham maknanya; atau

3. Membaca dan faham maknanya tapi tidak mengamalkannya; atau

4. Membaca, faham maknanya dan mengamalkannya tetapi tidak ikhlas beramal dengannya.

Saya sendiri gementar memikirkan kata-kata ulama' tersebut kerana membacanya sahaja tidak sekerap menghela nafas.

August 28, 2009 3:17 PM

Webmaster@Echam berkata...

Salam,

Komen tentang Al-Lavendari menarik tapi apa yang baru ni dalam tazkirah kat surau rumah saya menceritakan kita wajib baca Quran. Tak paham takpe yang penting baca. Selepas pada tu bila dah tau baca kena belajar maksud dan beramal dengan ilmu Al Quran tu. Tambah ustaz tu lagi, sbb tu bila baca je Quran ni kita dah dapat pahala walaupun kita tak tahu makna.

I'allah, nnati saya nak tanya dengan guru saya tentang pendapat Ulama yang Al-Lavendari cakapkan tu. Mungkin kita boleh bincangkan nanti.

maiyah berkata...

salam.. byk rahmat dgn Al Quran, dah jadi ubat segala ubat dlm hidup sy :)

Masterzizoul berkata...

Salam. Kita ditinggalkan dengan dua petunjuk Al-Quran dan As-Sunnah. Beruntung barangsiapa yang mengkaji dan memahami keduanya. Hanya denganya sahaja kita dapat mengenal Allah dan menturuti perintah-NYA

Razak berkata...

Salam...

Al-Quran diturunkan agar pesan dan petunjuknya direnungkan, difahami, dihayati, selanjutnya masuk menjadi keyakinan dan pada urutannya menggerakkan dan membuahkan perbuatan baik atau amal saleh.

BUJANG SUSAH berkata...

yup.. betul tu cikgu...

Selamat menyambut syawal yg bakal menjelma.. semoga kita sentiasa dirahmati olehNya insyaAllah.

kakcikseroja berkata...

Terimakasih Zool...

mamang ini terasa damai di jiwa bila membaca ayat-ayat suci Al Quran meskipun maksudnya belum difahami...

Bro_mie berkata...

baca Quran...dekat dengan tuhan, tak baca Quran....dekat dengan setan...huhu

ZOOL@TOD berkata...

Terima kasih di atas penambahbaikan artikel sedia ada. Saya amat menghargainya.