Selasa, 18 Ogos 2009

Puasa

Bersabda Rasulullah S.A.W. : “Tidaklah seorang hamba yang puasa di jalan Allah kecuali akan Allah jauhkan dia (kerana puasanya) dari neraka sejauh tujuh puluh musim” [HR Bukhari, Muslim ].

Rasulullah S.A.W. bersabda : “Puasa adalah perisai, seorang hamba berperisai dengannya dari api neraka” [HR Ahmad ].

Rasulullah S.A.W. bersabda : “Barangsiapa yang berpuasa sehari di jalan Allah maka di antara dia dan neraka ada parit yang luasnya seperti antara langit dengan bumi” [HR Tirmidzi, At-Thabrani, ]

Dari Abu Umamah Radhiyallahu ‘anhu katanya, “Aku berkata (kepada Rasulullah S.A.W.) : “Wahai Rasulullah, tunjukkan padaku suatu amalan yang bisa memasukkanku ke syurga.? Beliau menjawab : “Atasmu puasa, tidak ada (amalan) yang semisal dengan itu” [HR Nasa'i, Ibnu Hibban, Al-Hakim, ]

Dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu, (bahwasanya) Rasulullah S.A.W. bersabda : “Semua amalan bani Adam untuknya kecuali puasa [Baginya pahala yang terbatas, kecuali puasa kerana pahalanya tidak terbatas] , kerana puasa itu untuk-Ku dan Aku akan membalasnya, puasa adalah perisai, jika salah seorang dari kalian sedang berpuasa janganlah berkata keji dan berteriak-teriak, jika ada orang yang mencercanya atau memeranginya, maka ucapkanlah : ‘Aku sedang berpuasa’, Demi dzat yang jiwa Muhammad di tangan-Nya, sesunguhnya bau mulut orang yang berpuasa lebih wangi di sisi Allah daripada bau misk.Orang yang puasa mempunyai dua kegembiraan, jika berbuka mereka gembira, jika bertemu Rabbnya mereka gembira karena puasa yang dilakukannya” [HR Bukhari, Muslim, ]

Rasulullah S.A.W. bersabda : “Puasa dan Al-Qur’an akan memberikan syafaat kepada hamba di hari Kiamat, puasa akan berkata : “Wahai Rabbku, aku akan menghalanginya dari makan dan syahwat, maka berilah dia syafa’at karenaku”. Al-Qur’an pun berkata : “Aku telah menghalanginya dari tidur di malam hari, maka berilah dia syafa’at karenaku” Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda : Maka keduanya akan memberi syafa’at” [ HR Ahmad, Hakim, Abu Nu'aim,]

Dari Sahl bin Sa’ad Radhiyallahu ‘anhu, dari Rasulullah S.A.W. (bahwa beliau) bersabda : “Sesungguhnya dalam syurga ada satu pintu yang disebut dengan Rayyan, orang-orang yang puasa akan masuk di hari kiamat nanti dari pintu tersebut, tidak ada orang selain mereka yang memasukinya. Jika telah masuk orang terakhir yang puasa ditutuplah pintu tersebut. Barangsiapa yang masuk akan minum, dan barangsiapa yang minum tidak akan merasa haus untuk selamanya” [HR Bukhari, Muslim, Ibnu Khuzaimah, ]

Wallahu’alam

(Sumber: http://abudira.wordpress.com)

8 ulasan:

maiyah berkata...

salam.. pahalanya tidak terbatas, inilah peluang utk meraihnya

Webmaster@Echam berkata...

Salam Zool,
Sama2 kita tambahkan mana yang telah terkurang dalam bulan Ramadhan ni. I'allah, semoga Ramadhan tahun ni akan jadi yang terbaik buat kita.

ZOOL@TOD berkata...

Insya-Allah, semoga kita semua dapat melakukan ibadah yang terbaik pada Ramadhan ini dan bertemu dengan "Lailatul Qadar".

Amin

alimaz berkata...

salam....selamat berpuasa....

zai berkata...

Salam Zool..

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Al Mubarak...

Tak sabar dah nie..cuma nak berhari raya tu yang tak tau lagi seronok ke tak sbb dlm keadaan ekonomi tgh gawat mcm nie..

BUJANG SUSAH berkata...

Selamat berpuasa...

a kl citizen berkata...

selamat menyambut ramadhan

alimaz berkata...

salam mai amik kad kad blog yer en zool.....selamat berpuasa...